Hliník je jedním z nejběžnějších kovů v zemské kůře. Poměrně jednoduchý způsob výroby hliníku a jeho fyzikální vlastnosti z něj udělaly nejoblíbenější kov v našich životech, od každodenního použití až po vesmírný průmysl.
Využití hliníku v letectví
Hliník se v elektrotechnice používá k výrobě drátů, příborů, ale i obložení karosérií letadel. V současné době tvoří hliník 50 až 90 % celkové hmotnosti letadel a kosmických lodí. Právě hliník umožňuje inženýrům vytvářet lehké, energeticky účinné a korozi odolné stroje s maximální účinností.
V letectví se používají slitiny hliníku řad 2xxx, 3xxx, 5xxx, 6xxx, 7xxx a 8xxx. Nejpoužívanější slitinou v konstrukci letadel je 7075, skládající se z hliníku, zinku, hořčíku a mědi. Pevností se tato slitina vyrovná oceli, ale zároveň je třikrát lehčí. Konstruktéři letadel nadále hledají materiály, díky nimž budou letadla ještě lehčí. Nejslibnější jsou v tomto ohledu nové slitiny hliník-lithium a hliník-skandium.
V leteckém průmyslu se hliník používá především ve formě slitin. Plechy z hliníkové slitiny se používají k výrobě vnitřního rámu i vnějšího pláště letadla. V letadlech se používají hliníkové plechy o tloušťce 3,3 až 0,25 mm. Slitiny hliníku mají úspěšnou kombinaci vlastností: nízká hustota (2500-2900 kg/m3), vysoká pevnost (až 500-600 MPa), odolnost proti korozi.
Oxid hlinitý je také pevným palivem pro raketové motory, které urychlují první stupeň kosmické lodi. Například nejvýkonnější nosná raketa světa Saturn 5, schopná vynést 140tunový náklad na nízkou oběžnou dráhu Země, během svého letu spálí 36 tun práškového oxidu hlinitého.
Slitiny hliníku
V letecké výrobě se úspěšně používají vysokopevnostní hliníkové slitiny Al-Zn-Mg-Cu a středně a vysokopevnostní Al-Mg-Cu slitiny, zpevněné tepelným zpracováním. Jsou konstrukčním materiálem pláště a vnitřních prvků draku letadla (trup, křídlo, kýl atd.). Draky letadel, palubní systémy, podvozek, listy vrtule, přístroje a prvky vnitřní povrchové úpravy jsou vyrobeny ze svařitelných hliníkových slitin Al-Mg, Al-Mn, Al-Cu, Al-Mg-Li, Al-Mg-Si.
Pro snížení hmotnosti letounu se používají slitiny hliníku a lithia hlavních slitinových systémů Al-Mg-Li (1420, 1421, 1424) a Al-Cu-Li (1460, 1464, 1469). Použití vysoce pevných slitin hliníku a lithia ve svařovaných, utěsněných nosných konstrukcích palivových nádrží trupu umožňuje snížení jejich vlastní hmotnosti o 12-15%. Další výhodou hliníkových slitin je jejich chování při kryogenních teplotách ve styku s kapalným kyslíkem, vodíkem a heliem. Tyto slitiny jsou podrobeny tzv kryogenní kalení, tedy tzv pevnost a plasticita roste s poklesem teploty.
Co je hliník PA6?
Hliník PA6 patří do skupiny vysokopevnostních slitin podrobených tepelnému zpracování. Díky tomu může slitina rozvinout svůj plný potenciál a mnohonásobně zvýšit svou pevnost. Vysoká pevnost a dobrá obrobitelnost činí z hliníku PA6 ideální volbu pro letecký a obranný průmysl.
Hliník PA6 – vlastnosti
Jaké jsou vlastnosti hliníku PA6? Mezi vlastnosti patří kombinace vysoké pevnosti a odolnosti proti „únavě“. Tato hliníková slitina poskytuje dobrou odolnost proti korozi. Svařování je zde možné technikou odporového svařování. Díky své vynikající pevnosti, tažnosti a deformovatelnosti je hliník PA6 široce používán ve strojírenství. Další obrovskou výhodou je odolnost hliníku PA6. Tyto vlastnosti se využívají při konstrukci letadel a vesmírných raket.
Hliník PA6 – aplikace
Kde najdeme primárně hliník PA6? Aplikace zahrnují letecký průmysl, obrannou techniku a strojírenství a konstrukci strojů (např. ve formě vysoce pevných konstrukčních dílů a nýtů). Díky svým cenným vlastnostem je vhodný pro použití v těchto odvětvích pro díly zpracovávané při vysokém zatížení. Největší výhodou je vysoká odolnost hliníku PA6. Použití této slitiny při výrobě raket umožňuje inženýrům a vědcům vytvářet modely, které jsou lehčí.